امین عظیمی زاده | شهرآرانیوز؛ بررسی ها از سایتهای عرضه و فروش بلیت قطار نشان میدهد که تا ۲۲ شهریور در مسیر مشهد-اهواز هیچ بلیتی وجود ندارد و همه ظرفیتها پر است. ۲۳ شهریور نیز تعدادی بلیت مشهد-اهواز وجود دارد، اما با قیمت ۳۵۰ هزار تومان عرضه میشود. درمجموع تا دوم مهر ظرفیت بلیتهای مسیر مشهد-اهواز پر است و مسافران نمیتوانند بلیت این مسیر را بخرند.
همچنین در مسیر مشهد-کرمانشاه تا ۲۵ شهریور همه بلیتها فروخته شده است. در روز ۲۵ شهریور بلیت این مسیر به قیمت ۲۷۵ هزار تومان به تعداد محدودی تا زمان تنظیم این خبر عرضه میشد. برای پیگیری بیشتر از چند و، چون وضعیت بلیت قطارها در ایام اربعین با چند دفتر خدمات مسافرتی تماس میگیریم که البته همه آنها اعلام میکنند که برای مسیرهای مشهد-اهواز و مشهد-کرمانشاه تا مهرماه بلیت قطار ندارند.
در این میان برخی آژانسها پیشنهاد میکنند که کد ملی مان را به آنها بدهیم تا اگر فردی بلیتش را برگشت داد و ظرفیت خالی شد، بتوانند بلیت را برایمان بخرند. البته این مسئله بی هزینه نیست و باید مبلغ بلیت را به آنها پرداخت کنیم، با این قید که اگر خریدی صورت نگرفت، پولمان را برگشت میدهند. با این حال، برخی شهروندان میگویند با وجود اینکه چندروزی است که کد ملی شان را به آژانسهای مسافرتی ارائه و هزینه بلیت را نیز پرداخت کرده اند، تاکنون موفق به دریافت بلیت نشده اند.
مسئولان دفاتر خدمات مسافرتی میگویند که مشکل کمبود بلیت قطار در ایام اربعین همواره وجود داشته است و مسئولان با وجود نامه نگاریهای فراوان مدیران آژانسهای مسافرتی واکنشی به آن نداشته اند و علت را کمبود واگن اعلام میکنند. به گفته این دفاتر، بیشتر بلیتهای قطار در چنین روزهایی به صورت اینترنتی فروخته میشود و مراجعه کنندگان به آژانسها با دست خالی برمی گردند.
اما به راستی مشکل کجاست و چه اقداماتی لازم است تا متقاضیان بلیت قطار با دست خالی از آژانسهای مسافری برنگردند؟
کارشناس مسئول نظارت بر کالا و خدمات سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان رضوی در گفتگو با شهرآرا و با بیان اینکه تناسب نداشتن عرضه و تقاضا سبب کمبود بلیت قطار در مشهد شده است، میگوید: معمولا در زمانهای اوج در ساعات اول عرضه، بلیتها تمام میشود و همین مسئله سبب میشود شمار زیادی از شهروندان نتوانند بلیت بخرند.
صهیب ثبوتی میافزاید: دیروز با بازرسان اتاق اصناف و تعزیرات حکومتی بازرسی از دفاتر خدمات مسافرتی بازدید کردیم و از نزدیک روند عرضه بلیتها را رصد کردیم. آژانسها اعلام میکردند که در عمل بلیت قطاری برای فروش وجود ندارد و اگر هم بلیتی در سایت باز میشود، ناشی از انصراف برخی مشتریان است.
با این حال، وی از افزایش نظارت بر عرضه بلیت در ایام اربعین خبر میدهد و میگوید: بازرسی روزانه از دفاتر خدمات مسافرتی تا پس از اربعین ادامه مییابد.
مژگان ثابت تیموری، نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی مشهد، نیز درباره حل مشکل کمبود بلیت میگوید: باید از ورود و خروج مسافر به شهر اطلاع دقیقی کسب شود. همچنین استفاده از همه ناوگان و لوکوموتیوهای از مدار خارج شده و تعمیر آنان برای افزایش سفر باید در دستورکار قرار گیرد.
محمد رجبی، نایب رئیس انجمن صنفی شرکتهای حمل ونقل ریلی، نیز درباره کمبود بلیت قطار میگوید: پس از دوران اوج شیوع ویروس کرونا و با گسترش واکسیناسیون در پارسال، تقاضا برای سفرهای ریلی به ویژه در ایام اربعین به صورت چشمگیری افزایش یافته و از سوی دیگر با توجه به زیادبودن هزینههای عملیاتی ناوگانی در این مدت به شبکه ریلی اضافه نشده است. همین مسئله سبب شده است تا عرضه و تقاضای بلیتها هم خوانی نداشته باشد.